Grensverkeer

De planning van de routes werden gedaan door 2 man, eentje was Sjef Souren en van de 2de persoon weet ik geen naam meer. ’s Morgens kwamen eerst de chauffeurs laden voor de routes in België. Daarna de routes hier in Limburg. De grensovergang gaf vaak problemen. We hadden een hoop papieren bij ons die ingeklaard moesten worden bij de Belgische douane. De eerste wagen nam die al mee en de andere chauffeurs hoefden zich dan alleen te melden op het kantoortje. Meestal ging dat vrij snel, een hoop gestempel! Belangrijk was, dat ze regelmatig wat vlaaien kregen, dat scheelde een hele hoop wachttijd! Zoals altijd was er een persoon die altijd moeilijk deed, deze wilde ook altijd de wagens nakijken. Dan stond je een half uur tot zelfs 1 uur aan de grens.
Op de terugweg moest je alleen bij de Nederlands douane een formulier inleveren als je oud brood mee terug nam maar meestal werd dat niet gedaan en reed je gewoon “over”.
Dan iets waarvoor ik me nu dood schaam: de levendige ruilhandel! het was normaal dat je onderweg brood en vla ruilde met andere toeleveranciers. Toen schijnbaar heel normaal, nu denk ik daar anders over: het is gewoon pure diefstal! Maar ja, iedereen deed het en als jong ventje dacht je daar niet over na! Ik kwam dus soms terug met een hele tray bekers chocolade mousse. Zelfs in de tijd dat ik de route Edegem / Nivelles reed kwam ik terug met hele bloemkolen, etc.
Een chauffeur die de route aan de Franse grens reed, had hele hammen en worsten in zijn wagen bij terugkomst. Dat was ene meneer Frenken. Op een gegeven moment werd er wat van gezegd, want hij stond alles uit te laden voor het raam van het kantoor! Achteraf is dit onvoorstelbaar, maar zo ging het in die tijd.
Bij terugkomst van de route leverde je de bonnen in en maakte je de wagen leeg.
Bijzonder waren ook de feestdagen eind van het jaar: de boomstammetjes! Deze waren zeer goedkoop bij de Aldi en gingen in grote getalen de deur uit. De laatste rit voor zo’n feestdag was dus boomstammetjesdag: je had dan de hele wagen vol met de rode kratjes.
Wat ik ook nog weet, dat je op de donderdag het aantal kratten moest tellen voor de levering van de vrijdag. Zo kon men zien of dat je alles in de wagen kreeg en indien niet, dat verdeeld moest worden bij de andere chauffeurs….

ALDI MECHELEN ALDI LIER

Opt In Image

Laatste updates ontvangen? Schrijf u Gratis in:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*